תזונה נכונה לשיפור הראייה

מאת: סימה מיכאלי, אופטומטריסטית ותרפיסטית, מחברת הספר לראות טוב יותר,
99

ברפואה הטבעית רואים בעיניים חלק אינטגרלי של הגוף. ליקויי ראייה הם סימפטום כמו כל כאב אחר בגוף, או אלרגיה או חום הבאים להתריע על הפרעה בתפקודי הגוף. מערכת העצבים בעיניים קשורה למערכת העצבים הכללית המשפיעה על כל הגוף. מחזור הדם בעיניים קשור למחזור הדם של כל הגוף. חילוף החומרים בעיניים קשור לחילוף החומרים של כל הגוף ולמערכת העיכול. הקשר האנטומי, הפיזיולוגי והפסיכולוגי בין עין למוח, מסביר איך בעיות הקשורות במתחים נפשיים גורמות לליקויי ראייה או למחלות אחרות בגוף.

הימצאותו של משטח מיקרופלורה – חיידקים מן הצמחים – במעיים, מסייעת מאוד למלחמה   בחיידקים. המכורים לבשר ולכל סוגי החלבונים מן החי, חסרים את המיקרופלורה, ויש אצלם במעי הגס מצבור של רעלים ושל תססים כימיקליים. החומרים הרעילים נספגים אל תוך מחזור הדם דרך דפנות המעיים. אותו מחזור דם מגיע גם לרקמות העדינות של העיניים ויוצר שם רעילות.
יש כמה מינרלים החיוניים לחוש הראייה ולתפקודי הגוף והמוח האבץ קשור לתהליכי וויסות הוויטמינים והפעלתם. הוא נוטל חלק חשוב בעיכול פחמימות ומטבוליזם של הזרחן. הוא משתתף ביצירת טונוס השרירים, מסייע למאזן החומצי הבסיסי של הגוף ולאיזון הרכב הדם, ועוזר לתפקודי החשיבה. חוסר אבץ יכול להעלות את רמת הרעילות בגוף. הוא יכול לפגוע בזיכרון החיסוני, ולגרום להפרעות נפשיות ולהפרעות בזיכרון ובריכוז הראייה. מינרל אבץ בתוספת ויטמין A עוזרים לראיית לילה.
במלחמת העולם השנייה סבלו הטייסים מעיוורון לילה, וכדי לעזור להם, ניתנו להם כמויות של גזר. ידוע שהקרוטון הנמצא בגזר עוזר בתהליכים הביוכימיים של האור ברשתית. באמצעות ויטמין רודופסין וויטמין הקרוטן, הופך האור לאנרגיה בתאי העצב ברשתית. ויטמין A בונה את ארגמן הראייה ועוזר להתמצאות בתנאי חשכה. אנשים החסרים ויטמין זה מתלוננים על סנוור מאור חזק ועל הסתגלות איטית של הראייה בלילה. האבץ מצוי במזונותיו בנבט חיטה, שומשומין, סובין, זרעים של סלרי, של שמיר, של כמון ועוד.

ויטמין A מצוי בפירות ובירקות הכתומים והצהובים. הוא  מצוי בכמויות גדולות בפלפל אדום מיובש, בפטרוזיליה מיובשת, בפפריקה מיובשת, בעלי גפן, בעלי נענע ועוד. הזרחן הוא מינרל חשוב, אבל עליו להימצא בגוף בכמות המתאימה. בגוף צריך להיות איזון בין רמות הזרחן, הסידן והברזל. הזרחן עוזר לשמירת מתח נורמלי בשרירים, ומשתתף בשידור אימפולסים עצביים. עודף זרחן בגוף גורם לתופעת הירוד. אכילת יתר של שומנים מן החי ובעיות במערכת העיכול מגבירים את כמויות הזרחן בגוף. הזרחן מצוי בכמויות גדולות באגוזים, בשמרי בירה, בסובין חיטה, בנבט חיטה ועוד. הברזל חשוב מאוד להספקת החמצן למוח ולעיניים. חוסר ריכוז נובע גם מחוסר ברזל. ויטמין   C מגביר את כמויות הברזל בגוף.
הכרום הוא מינרל הדרוש להולכת הסוכר במחזור הדם והזנת התאים. יחד עם הברזל הוא משתתף בהובלת החלבונים בדם ועוזר לסינתזה של חומצות שומן כולסטרול וחלבונים בגוף. הפרזה באכילת סוכרים ופרוטאינים גורמים להחמרת קוצר הראייה. חומרים אלו אינם מכילים חומצה כרומתית, ולכן הזנת רקמות העיניים נפגעת. הכרום נמצא בשמרי בירה מיובשים, בדגניים, בקטניות, בגרעינים ובאגוזים.

ויטמין B12 חיוני מאוד לתפקודי עצבי הראייה. בייחוד הוא מסייע לתפקודו של העצב האופטי. הוא דרוש ליצירת כדוריות אדומות ולפעולת הברזל. הוא מקטין את רמת הכולסטרול, פעיל בחילוף החומרים של החלבון, של השומן ושל הפחמימות ודרוש להזנת רקמות העצבים. פעילות תקינה של בלוטת התריס עוזרת לקליטתו של ויטמין B12. ויטמין זה מספק אנרגיה רבה יותר לגוף ומשפר את הריכוז, את הזיכרון ואת האיזון הנפשי.
חוסר ויטמינים ותזונה לא נכונה פוגעים במערכת האופטית וברקמות העיניים. כאשר מישהו סובל מראייה ירודה, מחפשים בעיות בכבד ובכליות – שתי המערכות המסננות רעלים מן הגוף. ליקוי בתפקוד של מערכות אלו מרעיל גם את רקמות העיניים.