יובש בעיניים, Dry Eye,1922

מאת: איתי שרף מנהל קליניקת Clear לטיפול במחלות עיניים בעזרת הרפואה הסינית, איתי שרף – טיפול במחלות עיניים ברפואה סינית
1922

מבוא

יובש בעיניים הוא אחת הסיבות הנפוצות ביותר בגללן מגיעים אל רופאי-העיניים. מעבר לתחושת היובש עשויות להופיע תחושות, כגון: גרד, אודם, צריבה, תחושה שיש חול בעיניים וכדו'. אצל נשים הבעיה נפוצה יותר מאשר אצל גברים ונראה ששינויים הורמונליים, בעיקר של אסטרוגן ואנדרוגן, עשויים לגרום לתסמינים אלו. נשים בהריון, נשים בשלב המנופאוזה (שלב הפסקת המחזור) ונשים שנוטלות גלולות למניעת הריון מדווחות לעיתים קרובות על יובש בעיניים.

בכל מצב בו יש הפחתה בייצור/בתכולה של הדמעת ו/או הפרעה בהפצה של פילם הדמעות עשוי להופיע יובש בעיניים. בדרך כלל ניתן לראות בנוסף ליובש בעיניים יובש בקרום הרירי וציפורניים יבשות.

עיניים יבשות עשויות להופיע כתסמין בודד, אך לעיתים מצב זה עשוי להעיד על בעיות במערכת העיכול ו/או על מחלה אוטואימונית, כגון: דלקת מפרקים שגרונית, לופוס ותסמונת סיוגרן. סיבות נוספות העשויות לגרום ליובש בעיניים הן:
• גיל מבוגר
• בעיות בעפעפיים
• שימוש ממושך בעדשות מגע
• שימוש ממושך במחשב
• עישון
• אלרגנים סביבתיים
• תופעות לוואי עקב שימוש בתרופות שונות

הטיפול הקונבנציונלי בדמעות מלאכותיות עשוי לגרום להקלה זמנית, אך בהמשך עשוי לגרום להחמרה של המצב ואף לפגיעה בתאי הקרנית.
מבחן שירמר
באמצעות מבחן זה נבדקת יכולת העיניים להפריש דמעות. בזמן הבדיקה מונח סרט מיוחד על העפעף התחתון של הנבדק, הנבדק עוצם את עיניו, ולאחר מספר דקות נבדקת מידת הרטיבות של הסרט, המעידה על כמות הדמעות הנוצרת בעין.

ההיבט הסיני לעיניים יבשות
הרפואה הסינית מתייחסת אל יובש בעיניים כעל מצב המעיד על מצבו הכללי של הגוף.
מצב של יובש בעיניים עלול להיווצר מגורם חיצוני (רוח, יובש וכדו') , מגורם פנימי (תפקוד לקוי של איבר) ומהשילוב של שניהם.
יש לאבחן על-פי הסימנים של המטופל באיזה סינדרום מדובר ועל-פי זה לבנות את העיקרון הטיפולי. על-פי רוב בתחילת הטיפול יש להשתמש בפורמולה אשר תרגיע את הסימפטומים הקיימים, וכאשר יש הטבה בסימפטומים ניתן לשלב צמחים שיטפלו בגורמים להופעת היובש וכך למנוע את חזרתו. נהוג לבצע דיקור סיני, שמוכיח עצמו כיעיל להתמודדות עם מחלות עיניים שונות: למשל ניוון רשתית.
מעבר לטיפול בדיקור וללקיחת צמחי-מרפא רצוי לשלב בטיפול את השימוש בטכניקה של שטיפה וחיטוי ו/או אינהלציה בעזרת צמחי-מרפא המותאמים למצבו של המטופל.

תזונה
התזונה עשויה להקל על הסובלים מבעיות עיניים שונות, דוגמת גלאוקומה, ובכוחה לסייע גם במקרה של עיניים יבשות. במקרה הזה יש להימנע ככל האפשר מאוכל חריף, מסוכר וממתיקים מלאכותיים. חשוב מאוד להסתכל על הרכיבים אשר נמצאים במזון שלנו. רבים מן המזונות המעובדים שאנו אוכלים מכילים כמויות רבות של ממתיקים למיניהם.

הטיפול מתבצע רק לאחר אבחון מדויק שביצע רופא עיניים. הטיפול מתבצע בשיתוף מלא עם רופאי עיניים קונבנציונליים, ומתייעצת, בעת הצורך, עם הרופא המטפל של המתרפא, כמו גם עם רופאת עיניים המלווה את המרפאה בקביעות.

 

לשיטות טיפול בגרכים קונבנציונליות, עין יבשה