לקיתי בניוון רשתית – למה עליי לצפות?476

מאת: איתי שרף מנהל קליניקת Clear לטיפול במחלות עיניים בעזרת הרפואה הסינית, איתי שרף – טיפול במחלות עיניים ברפואה סינית
476

מחלות עיניים, בהן ניוון רשתית, הן חידה עבור מרבית הציבור, והנושא כולו מעורר לעתים קרובות חששות כבדים. לרוב, השאלה הראשונה ששואל כל מי שאובחן כסובל מניוון רשתית היא "כמה מהירה תהיה ההידרדרות בראייה ובאיכות החיים, ולמה עליי לצפות כעת?”. תשובה לשאלה זו משתנה מאדם לאדם, וקשה להעריך מראש את קצב התקדמות הפגיעה. זאת ועוד, במקרים רבים קיים שוני בהידרדרות הראייה בין שתי עיניו של החולה.

את מחלת ניוון הרשתית מקובל לחלק לשני סוגים: היבש והרטוב. ההבדלים בין שניהם הוא בנוכחות כלי דם פגועים שצומחים מתחת לרשתית, כמו גם בתסמיני המחלה. הסוג ה"יבש" מתקדם באיטיות באופן יחסי, ולפחות בשלבים הראשונים לא מורגשת פגיעה בראייה. הסוג ה"רטוב" מתפתח מהר יותר וכולל דימום ברשתית, פגיעה צלקתית ברקמה והופעת כתם שחור במרכז הראייה. מי שלוקה בניוון רשתית עלול לאבד בין היתר את יכולת הקריאה והיכולת לזהות פנים.

הירידה ביכולת הראייה במחלת ניוון רשתית אינה ניתנת לתיקון מושלם באמצעים חיצוניים כמו משקפיים, ניתוח, או טיפול תרופתי. עם זאת, ישנם כמה עזרים שיכולים לסייע, שכן בדרך כלל אזור הפגיעה הוא במרכז הראייה, וישנם אזורים שהפגיעה בהם פחות משמעותית.

אז מה בכל זאת מומלץ לעשות אם לקית בניוון רשתית? הימנעות מחשיפה לאור שמש חזק מומלץ להרכיב משקפי שמש ולחבוש כובע רחב שוליים, כדי להפחית את רמות הקרינה שהעיניים סופגות. מומלץ שלא לצאת לשמש בין השעות 16:00-10:00 שבהן הקרינה היא ברמה מקסימאלית. חשיפה לקרינת אולטרה-סגול מגבירה את ייצור הרדיקלים החופשיים, שהם אחד ממחוללי המחלה והגורמים להחמרתה.
הקפדה על תזונה נכונה תפריט עשיר באנטיאוקסידנטים ואומגה 3 חיוני לבריאות העיניים עבור כל אדם, ודאי עבור מי שלקה בניוון רשתית. על פי מחקרים רבים, מומלץ ליטול מינרלים וויטמינים שהוכחו כמונעים ומעכבים מחלות עיניים, כגון אבץ.

לחשוב על המחר ולהצטייד בהתאם יש כיום בשוק אביזרים משלימים לשיפור החלקים שטרם נפגעו בשדה הראייה. כדאי להכיר אותם בשלבים מוקדמים של המחלה, על מנת להקל את ההסתגלות לשימוש בהם: מכשירי טלפון עם תצוגה מוגדלת, תוכנות המגדילות את תצוגת המחשב, זכוכית מגדלת, תאורה מתאימה בבית, ועוד.

הקפדה על מעקב מקצועי – הקפידו להיבדק אצל רופא העיניים שלכם באופן שגרתי, ולקבל את הטיפול המתאים עבורכם. ניתן להיעזר במגוון טיפולים משלימים, העשויים להקל, לשפר את איכות החיים, לעצור את הידרדרות המחלה ואף לשפר את המצב.

טיפול באמצעות רפואת עיניים סינית רפואת העיניים הסינית מטפלת בנמ"ג כבר בשלביה הראשונים. הטיפול בנמ"ג באמצעות דיקור סיני משפר את זרימת הדם והחמצן אל עבר הרשתית, ובכך מעכב את התקדמות המחלה, אשר אחד הגורמים המרכזיים המאיצים אותה הינו מחסור בחמצן באזור המקולה. בנוסף, רפואת העיניים הסינית מציעה טיפול באמצעות צמחי מרפא והמלצות תזונתיות אשר משלימים את הטיפול באמצעות הדיקור ומטפלים בסימפטומים נלווים של נמ"ג.

הכותב איתי שרף, מומחה בטיפול בניוון רשתית ובמחלות נוספות – גלאוקומה, רטינופתיה סוכרתית, בצקת בעיניים, רטיניטיס פיגמנטוזה ואחרות – בעזרת רפואת עיניים סינית ומחבר הספר רפואת עיניים סינית.

 

לשיטות טיפול במחלה בדרכים קונבנציונליות, טיפול בניוון רשתית