בדיקה לראייה ירודה6007

מאת: אופטומטריסט עדי קרמר, מומחה לראייה ירודה
מהי בדיקת ראייה ירודה? /ממה שונה בדיקת ראייה ירודה מבדיקת ראייה סטנדרטית?
עם העלייה בתוחלת החיים, אחוז האנשים הסובלים מליקויי ראיה הולך וגדל.
ראייה ירודה מוגדרת כפגיעה קשה בחדות הראייה או בשדה הראייה, ושאינה ניתנת לתיקון באמצעות משקפיים רגילים או עדשות מגע.
ברוב המקרים מדובר באנשים מבוגרים עם מחלות עיניים האופייניות לגילם. לפי מחקרים ניוון מקולרי גילי (AMD ) הנו היום הגורם מספר אחת בעולם המערבי לראייה ירודה מעל גיל 50.

אדם הסובל מראייה ירודה חש פגיעה הדרגתית בביצוע מגוון פעולות בסיסיות שהיה רגיל אליהם עד כה והיו חלק מחייו , כגון: היכולת לנהוג בבטחה , לקרוא , לצפות בטלוויזיה או לעבוד על המחשב בקלות .
כל אלה הופכות להיות פעולות קשות ולעיתים בלתי אפשריות הגורמות לתסכול ופגיעה בעצמאות התפקודית.
סיוע בבעיות אלה , מתאפשר בעיקר ברובד השיקומי על ידי אופטומטריסט מומחה לראייה ירודה, אשר מתאים עזרי ראייה מיוחדים בהתאם לרמת הפגיעה בראייה.

מהם הפתרונות לקריאה לאדם עם ניוון רשתית?

בדיקה לראייה ירודה, לחץ כאן

ראייה ירודה חדש

הבדיקה מורכבת ממספר שלבים:
בשלב הראשון האופטומטריסט מתחיל בשיחת הכרות עם המטופל, מברר מהי הסיבה שגרמה לפגיעה בראייה, ומהם הקשיים הנובעים מכך.
לרוב יש למטופל מספר בעיות עיקריות, שפתרונן עשוי לשפר באופן ניכר את איכות חייו. במהלך הבדיקה נעשים מאמצים רבים על מנת לפתור בעיות אלה.

בשלב השני נמדדת חדות הראיה ממרחקים שונים על ידי מדידת תשבורת קרני האור בעיני המטופל, ומנסים להגיע לחדות הראייה הטובה ביותר הניתנת להשגה, על ידי שימוש בעדשות מיוחדות.

בשלב השלישי מבצעים מיפוי רשתית באמצעות מכשיר מיקרופרימיטר הנקרא MAIA.

ה- MAIA – הינו מכשיר חדשני הממפה בצורה מדויקת את הרשתית, ומאתר את האזור בו נמצאת חדות הראייה הטובה ביותר מחוץ למקולה הפגועה (מרכז הרשתית) הנקרא Preferred Retinal Locus) PRL).

 

 

איתור ה-PRL, מאפשר התאמה נכונה ומדויקת של משקפי הגדלה למרחק עם הסתה פריזמתית לאזור עם החדות ראייה הטובה ביותר על גבי הרשתית. ובצורה כזו לשפר משמעותית את חדות הראייה של המטופל.
בשלב זה באמצעות סדרת תרגולים עם מכשיר ה-MAIA בה קיימת טכנולוגיית ביופדבק ללמד את המטופל להשתמש באזור ה-PRL בצורה הטובה ביותר, ובכך לשפר את איכות ראייתו בצורה משמעותית.

 

 

האם קיימים משקפיים מיוחדים לאנשים הסובלים מסוכרת, גלאוקומה או פגיעה בעצב הראייה

בשלב הרביעי – האופטומטריסט מנסה על ידי שימוש בעזרי ראייה אופטיים ואלקטרוניים שונים, למדוד את עוצמת ההגדלה הדרושה על מנת לאפשר למטופל לבצע פעולות יום יומיות חשובות, כגון: קריאה, כתיבה, צפייה בטלוויזיה, זיהוי שלטי רחוב, משחק קלפים, נגינה ועוד. ישנו ניסיון להתאים את העזרי ראייה העונים בצורה הטובה ביותר לצורכי המטופל, תוך התחשבות במרחק העבודה ושדה הראייה הדרוש לביצוע של כל משימה.
כאשר חלק מבעיות המטופל קשורות לתפקוד מחוץ לבית (בעיות כגון סנוור או זיהוי תווי פנים), יוצאים אל מחוץ לקליניקה על מנת לבדוק את תפקוד המטופל בתנאים אמיתיים עם המשקפיים המיוחדים .

לאחר התרשמות מהיכולת של המטופל להפיק תועלת מהשימוש בעזרים השונים, ממליצים על המשך התוכנית השיקומית, בין אם על ידי רכישת אביזר מסוים, ובין אם על ידי תרגול נוסף של מיומנויות שונות בבית.

במידת הצורך, נקבעות בדיקות נוספות על מנת למצות את כל אפשרויות השיקום של הפציינט.

 

בדיקה לראייה ירודה, לחץ כאן