הטיפול בניוון רשתית: דיקור סיני, אקופונקטורה1332

מאת: איתי שרף מנהל קליניקת Clear לטיפול במחלות עיניים בעזרת הרפואה הסינית, איתי שרף – טיפול במחלות עיניים ברפואה סינית
1332

הטיפול בניוון רשתית, Macular Degeneration – AMD בעזרת רפואת עיניים סינית

הטיפול בניוון רשתית, Macular Degeneration – AMD בעזרת רפואת עיניים סינית
הטיפול ברפואת עיניים סינית למחלת ניוון הרשתית נמצא יעיל ביותר. השימוש באקופונקטורה (דיקור סיני) לטיפול בניוון רשתית נובע מהצורך של כל תאי הגוף באספקת חמצן קבועה, ובכללם העין. ידוע שהמקולה (macula) הינה החלק הדורש הכי הרבה חמצן בגופנו יחסית לגודלו. לכן על מנת שהעין תוכל לתפקד בצורה תקינה, המטפל הסיני מביא לכך שאספקת החמצן לעברה תהיה במיטבה.
טיפול משלים בצמחי מרפא סיניים מטפל בסימפטומים נלווים כגון: בצקת, דימום, תפליטים שונים וכו'.

"להעיר את התאים"!
אצל אנשים שסובלים מניוון רשתית ישנם תאים ברשתית שלא מתפקדים בכלל ואילו ישנם תאים אשר מתפקדים אך לא בצורה מכסימלית. מטרתו המרכזית של הטיפול היא "להעיר את התאים”. תאים שאינם מתפקדים כלל לא ניתן להעיר – "אי אפשר להחזיר את המתים". לעומת זאת, תאים שמתפקדים בצורה חלקית ניתן לעורר ולשפר את תפקודם. פעולה זו, תגרום לשיפור הראיה ולעיכוב בהתדרדרות המחלה. יש הבדל משמעותי בין תא ברשתית שמנצל 20% מיכולתו לבין תא שמנצל כ-80-70% מיכולתו.

בעזרת הכלים העומדים לרשות רפואת העיניים הסינית ניתן למקסם באופן משמעותי את תפקודם של התאים ברשתית, ואכן התוצאות נראות בבדיקות הראייה. יש לציין שהטיפולים עשויים לסייע במחלות ובבעיות עיניים נוספות, דוגמת גלאוקומה, רטיניטיס פיגמנטוזה, בצקת בעין, רטינופתיה סוכרתית – והרשימה עוד ארוכה.

הצלחה מוכחת מחקרית
ניסיון מחקרי בכל רחבי העולם מוכיח כי בסיום טיפול אקופונקטורה (דיקור סיני), מרבית המטופלים משפרים את ראייתם.
מחקר* שבוצע בגרמניה ב-2009-2008 בדק 328 חולי ניוון רשתית (AMD) שטופלו באמצעות דיקור סיני. בעקבות הטיפול הראה המחקר כי חל שיפור בראייה ממרחק של 40 ס"מ בקרב 88.4% מהמדגם, וחל שיפור בראייה ממרחק של שלושה מטרים בקרב 44.2% מהמדגם.

מחקר** שבוצע בניו מקסיקו שבארה"ב (2004-2003) בדק 108 מטופלים הסובלים מניוון רשתית (AMD), שגילם הממוצע 76. המחקר הראה שיפור בראייה בעקבות טיפול באקופונקטורה אצל 69% מהמטופלים הן בבדיקת הראייה לטווח קצר (40 ס"מ) והן בבדיקת הראייה לטווח ארוך (שישה מטרים). כמו כן, אצל 33% מהמטופלים נראה שיפור בראייה של שתי שורות ויותר בלוח על שם סנלן (Snellen). חמישית מהמטופלים דיווחו על הפחתה ב-Scatoma (כתם ראייה) ו-7% מהמטופלים דיווחו על שיפור בראיית הצבעים.
*מחקר שבוצע ע"י H.Krenn – "Acupuncture may Improve Vision in Patients with Age-related Macular Degeneration (AMD)"), פורסם ב-German journal of acupuncture and related techniques, Volume 51, Issue 3, 09-2008, pp. 25-28 (4)
**מחקר לבחינת היעילות והבטיחות של דיקור אצל חולים בניוון רשתית ((AMD שבוצע ע"י Alston C. Lundgren, MD בין 2004-2003 בניו מקסיקו, ארה"ב. המחקר פורסם ב- Medical Acupuncture –
A Journal For Physicians By Physicians
תוצאות טיפולים בניוון רשתית בסדרת Clear Vision
פנינה, בת 76 7 אובחנה עם ניוון רשתית בעין שמאל:
"…פתאום אני שמה לב לכך שאני מצליחה לקרוא ללא משקפיים מספרים שאני כותבת…"

.
.

 

 

* CF – חדות ראיה של ספירת אצבעות בלבד
בנוסף, דיווחה המטופלת על פחות אודם בעיניה, ועל כך שעיניה פתוחות יותר מהרגיל.

משה, בן 74 אובחן עם ניוון רשתית בשתי העיניים
"…כאלו תוצאות עוד לא ראיתי…" (האופטומטריסט של משה בבדיקת העיניים שנערכה בסיום סדרת הטיפולים)

* לאחר בדיקת עיניים מספר 2 המטופל החליף את העדשה השמאלית במשקפיים.

 

 

הטיפול מתבצע רק לאחר אבחון מדויק שביצע רופא עיניים. הטיפול מתבצע בשיתוף מלא עם רופאי עיניים קונבנציונליים, ומתייעצת, בעת הצורך, עם הרופא המטפל של המתרפא, כמו גם עם רופאת עיניים המלווה את המרפאה בקביעות.

 

 

לשיטת טיפול במחלה בדרכים קונבנציונליות, ניוון הרשתית