כיצד להימנע מבעיות הקשורות להרכבת עדשות מגע1074

מאת: פרופ' אירית ברקת, מנתחת עיניים בכירה במרכז הרפואי ''עיניים'' ובמכון העיניים של בית החולים ''שיבא'' תל השומר
1074

בימים אלה עומד משרד הבריאות לפרסם תקנות חדשות שיסדירו מכירת עדשות מגע תחת פיקוח. לא עוד רכישת עדשות באופן עצמאי ברשתות הפארם, אלא רק מאנשי מקצוע, דהיינו אופטומטריסטים מוסמכים בלבד או רוקחים.

מהן הסיכונים בהרכבת עדשות מגע ללא התאמה וללא פיקוח?
עדשות מגע מאפשרות תיקון אופטי לסובלים מקוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמטיזם (צילינדר). מרבית המרכיבים עדשות מגע, נהנים מראייה טובה ונוחות הרכבה לאורך זמן. יחד עם זאת יש לזכור שמדובר בגוף זר שמוכנס לעיניים, ובתגובה להרכבה של עדשות מגע העיניים עוברות שינוים במבנה ובחילוף החומרים. ישנן אף סכנות של נזקים קשים ובלתי הפיכים, אשר לרוב קשורים לאי הקפדה על כללי הרכבת העדשות!

לפני תחילת הרכבה של עדשות מגע חשוב לפנות לבדיקה אצל רופא עיניים על מנת להעריך את בריאות העיניים ולאחר מכן לפנות לבדיקת התאמה של עדשות מגע אצל רופא או אופטומטריסט המוסמך להתאים עדשות מגע. ישנם מספר סוגים של עדשות מגע: מרבית האנשים מרכיבים עדשות מגע רכות ואחרים מרכיבים עדשות מגע "קשות נושמות". העדשות הרכות מתחלקות למספר סוגים על פי תדירות ההחלפה שלהן: יומיות (יש לזרוק לאחר יום), דו-שבועיות (לזרוק מדי שבועיים), חודשיות (לזרוק מדי חודש) ו"קבועות" (לזרוק מדי חצי שנה או לפי הוראות היצרן). מומלץ לקבל הדרכה מדויקת לגבי הטיפול בעדשות המגע אותן מרכיבים. לממלאים אחר ההוראות יש סיכוי טוב לשמור על בריאות העיניים תוך כדי הרכבה נוחה ובטוחה.
לרוב ניתן להשתמש בתמיסות לעדשות המגע שהן "רב תכליתיות", כלומר מאפשרות הן ניקוי וחיטוי והן אכסון של העדשות בעזרת אותה תמיסה. בעדשות החד-יומיות אין כמובן צורך בשום תמיסה משום שהן נזרקות מיד לאחר הסרתן.

למרות פרסומים רבים על קלות ההתאמה של עדשות מגע, יש לזכור שאין כאן "מידה אחת לכולם", ותהליך התאמת העדשות הוא, לעתים, הדרגתי כיוון שיתכנו תגובות שונות של העין לחומרי עדשות מגע או חומרי ניקוי שונים. בנוסף, ההתאמה המדויקת של כוח אופטי, קוטר וקמירות עדשת המגע מתבצעת לעתים באופן מדויק רק לאחר מספר ניסיונות הרכבה.

גם במהלך הרכבה נוחה של עדשות מגע, חשוב מאד להקפיד על כללי ההרכבה בהתאם לסוג של עדשות המגע. כמו כן, יש להחליף את חומר החיטוי של העדשות, לאחר פתיחת אריזתו, מדי חודש או מדי 3 חודשים בהתאם להוראות היצרן. (תאריך התפוגה הרשום על התווית הוא נכון טרם הפתיחה בלבד!). יש להיבדק מדי חצי שנה או מדי שנה על מנת לשלול התפתחות שינויים סמויים.
לעתים עולות שאלות לגבי הרכבה של עדשות המגע. צריך לזכור את "כלל הזהב", ובכל מצב של אי נוחות בהרכבה, מראה שונה של העיניים או הפרעה בראייה, יש להסיר מיד את העדשות ולפנות לרופא עיניים. להלן מספר דוגמאות וסימני אזהרה:

עיניים אדומות ומפרישות: להפסיק מיד את הרכבת העדשות ולפנות לרופא עיניים. אלה יכולים להיות סימנים מוקדמים לזיהום בקרנית והמשך השימוש עלול להחמיר את המצב.

עיניים צורבות כאשר מרכיבים את עדשות המגע: זו לא תופעה טבעית של הרכבת עדשות מגע. יתכן שהעדשות נגועות בחומרים שנדבקו אליהן בתהליך ההרכבה (תכשירי קוסמטיקה, בושם, קרמים, איפור וכיוב'). לכן, לפני מגע עם העדשות יש לשטוף היטב את הידיים עם סבון נטול חומר לחות או בושם, לשטוף היטב במים, ולנגב אותן במגבת ללא סיבים.

הרכבת עדשות למשך שעות רבות מאד לאורך זמן: מומלץ להסיר את העדשות בשעות שבהן אפשר להרכיב משקפיים, על מנת לאפשר התאוששות וחילוף חומרים בעיניים (אספקת חמצן, דמעות, הזנה לקרנית), אשר נפגעו בזמן הרכבת העדשות.

תחושת גוף זר בזמן ההרכבה: יתכן שההתאמה של עדשות המגע אינה מדויקת, ויש לבדוק שוב את התאמת מידות העדשה. למשל, עדשות שטוחות מדי (כלומר, שאינן קמורות) עלולות לזוז במהלך כל עפעוף. מצב זה יכול ליצור אפילו שריטה בעין החיצונית. כמובן שאסור ל"מדוד" עדשות מגע של אדם אחר!
על העדשות מצטברים חלבונים מהדמעות או משקעים אחרים; לכן, יש לנקותן. אם מופיעים משקעים יש לשקול החלפה של נוזלי הניקוי או לעבור לעדשות מגע המיועדות להחלפה תדירה יותר.

תחושת יובש במהלך השימוש: יש להסיר את העדשות ולפנות לבדיקה. יתכן שזקוקים לתוספת של טיפות תחליפי דמעות ללא חומרים משמרים, אותן מטפטפים תוך כדי הרכבת העדשות ויתכן שיש להחליף את העדשות לסוג אחר המיועד לעיניים יבשות. יש לזכור שעישון עלול לגרום ליובש ולתחושת אי נוחות!

הקפדה על הוראות ההרכבה, ההסרה והחיטוי: בעלת חשיבות עצומה לשמירה על בריאות העיניים! שמירה על ניקיון ושלמות העדשות עשויה למנוע התפתחות מחלות בעין החיצונית, אשר עלולות לגרום לאי סבילות לעדשות מגע, יובש, תהליך של הצטלקות בעין החיצונית ואף זיהומים מסוכנים מאד בקרנית. לכן יש להקפיד על החלפת העדשות בהתאם להוראות ולא  "למתוח את הזמן" שלהן, כיוון שהן עלולות להזדהם ולהכניס את המזהמים לעין וכן יש להחליף את נוזלי הניקוי בהתאם להוראות.

מתי אסור להרכיב עדשות מגע
שינה עם עדשות מגע היא גורם סיכון משמעותי ביותר להתפתחות זיהום בקרנית, אשר עלול להותיר את העין עם צלקת בלתי הפיכה שתגרום לירידה מתמדת בראייה. אפילו נמנום קצר עם העדשות עלול לגרום לזיהום בקרנית . בזמן שינה אין עפעוף, ולכן אין החלפה של הדמעות ששוטפות את העין החיצונית ומזרימות חומר חיטוי והגנה טבעיים.  במצב זה הטמפרטורה עולה ומתאפשרת התרבות מהירה של חיידקים או מזהמים אחרים, אשר עלולים לחדור לקרנית ולגרום לזיהום מסוכן.
ככלל, רצוי מאד לשאת תמיד זוג משקפיים למקרה שיש להסיר בדחיפות את עדשות המגע, על מנת לאפשר המשך ראייה תקינה לאחר הסרת העדשות!

שחייה בבריכה עם עדשות מגע היא מסוכנת, כיוון שלמרות שיש במים חומרי חיטוי, מצויים בהם מזהמים כגון חיידקים וטפילים, אשר עלולים להידבק לעדשות, להיצמד לעין ולגרום לזיהומים מסוכנים. לכן, עדיף לשחות ללא עדשות מגע! אם המספר קטן, אז ניתן לראות מספיק טוב גם ללא העדשות ויש להרכיב משקפת. קיימות בחנויות ספורט משקפות שחייה אופטיות המאפשרות ראייה טובה לנזקקים לתיקון אופטי. אם מרכיבים עדשות חד-יומיות, יש להרכיב משקפת טובה והדוקה המונעת לחלוטין מגע של העיניים עם מים ולזרוק את העדשות מיד לאחר השחייה!
יש להסיר עדשות מגע לפני כניסה לסאונה, ג'קוזי או למלקחת!

לסיכום, התאמה מסודרת של עדשות המגע, מעקב רפואי סדיר, הקפדה מתמדת על כללי הרכבתן ועל ההיגיינה של העדשות, יחד עם ערנות מתמדת לשינויים בעיניים או בעדשות המגע, עשויים למנוע נזקים מסוכנים לעיניים!