עדשות מגע להרכבה ממושכת694

מאת: אורית שדמון - מנהלת קליניקת CLC ברעננה,
694

המטרה האולטימטיבית של מי שזקוק לתיקון ראייה היא: ראייה טובה עם נוחות ללא התעסקות מיותרת. בתחום עדשות המגע לשימוש יומי, העדשות החד פעמיות ועדשות לעיצוב מחדש של הקרנית ORTHO-K, קרובות למטרה זו. המודל המועדף מבחינת נוחות ע’‘י מרבית האנשים הוא, הרכבת עדשות מגע לשימוש ממושך ללא צורך להסירן כלל לפני השינה.
יתרונות
– הרכבה מתמשכת ללא צורך להרכיב ולהסיר
– אין צורך בניקוי העדשות
– חסכון של חומרי ניקוי לעדשות מגע
– התענוג של לפקוח את העיניים בבוקר ולראות
היסטוריה
עדשות להרכבה ממושכת קיימות כבר משנות ה- 70. ב- 1981 אישר ארגון ה- FDA לראשונה הרכבת עדשות מגע לשימוש ממושך, אך בעלי המקצוע הסתייגו מהן, מתוך הידיעה שעבירות החמצן שלהן מוגבלת, ולא מספקת את צורכי כמות החמצן של העין. נוסף לכך חומר הגלם ממנו יוצרו לא היה עמיד דיו, והן ספגו לתוכן הפרשות עיניים, מה שגרם לדלקות ולפעמים לתחושת יובש בעיניים.
החזרה לעדשות מגע לשימוש של 30 יום ברציפות
בכל מקרה, מחקרים המשיכו להצביע שצרכנים מעוניינים בהרכבה בטוחה של עדשות מגע לשימוש ממושך. בעקבות זה עסקה תעשיית עדשות המגע ב-20 השנים האחרונות, במחקר ופיתוח העדשה האולטימטיבית להרכבה רציפה. לאחרונה חל המהפך המצופה, עם יציאתן לשוק של עדשות מהחומר חדש שפותח הנקרא ‘‘סיליקון היידרוג'ל’‘.

ההיסטוריה של עדשות מגע מסיליקון
בעבר היה ניסיון לייצר עדשות מגע מסיליקון נקי, שנכשל. הסיליקון הוא חומר בעל עבירות חמצן מקסימלית. אך בעל תכונות הידרופוביות- דוחות נוזלים, מה שגרם לראייה מעורפלת לאחר תקופה של הרכבה, ולהצמדות חזקה של העדשה לעין. כתוצאה מכך הפסיקו לשווק אותן, אך מתוך ידיעת פוטנציאל הסיליקון, המשיכו לעשות ניסויים עם חומר גלם זה.
עדשות מגע להרכבה רציפה של 30 יום מסיליקון היידרוג'ל
הדור החדש של עדשות מגע, הופך את ההרכבה המתמשכת לאפשרית ומומלצת לאנשים רבים. העדשות החדשות מיוצרות מחומר הנקרא סיליקון היידרוג'ל. לחומר זה עבירות חמצן רבה יותר מכל חומר גלם אחר המשמש לייצור עדשות מגע. עדשות הסיליקון מהדור החדש עוברות תהליך טכנולוגי של ציפוי העדשה בחומר הדוחה הצמדות משקעים, ואף שומר על רטיבות העדשה במשך השימוש בה. שילוב זה של עדשות עם עבירות חמצן הגבוהה פי שבעה מכל עדשה שיוצרה עד כה, ובנוסף הציפוי המונע הצמדות משקעים ושומר על לחותה בעין, מאפשר היום גם לאנשים שבעבר לא היו מסוגלים כלל להרכיב עדשות מגע (בעלי עיניים יבשות או העובדים מול מחשב), להרכיבן לשימוש ממושך.
דרכי טיפול
כאמור עדשות אלו ניתנות לשימוש גם בהרכבה יומית ללא שינה. בשלב זה ניתן להתאימן לקצרי ורחקי ראייה עם צילינדר עד D1.00.
עדשות לתיקון צילינדרים גבוהים נמצאות בימים אלו בפיתוח. ונקווה שבעתיד יפותחו גם עדשות מגע מולטיפוקליות (רב מוקדיות) מחומר זה.
המלצות
– הסר את העדשות מדי חודש והחליפן בזוג חדש
– הקפד תמיד לרחוץ היטב את הידיים עם סבון לפני הרכבת זוג חדש

– מדי בוקר הבט במראה ושאל עצמך 3 שאלות:
1. האם אני נראה טוב? (אודם בעיניים)
2. האם אני רואה טוב? (ירידה בראייה, רגישות לאור)
3. האם אני מרגיש טוב? (אין להתעלם גם מהפרעה קלה)
במידה ויש תשובה חיובית אחת הסר מיד העדשות ופנה למומחה.

 

התאמת עדשות ל-30 יום
את העדשות מתאימים לאחר בדיקה מקיפה, הכוללת בנוסף לבדיקת ראייה גם בדיקה של בריאות העפעפיים, והמשטח החיצוני של העיניים. רק במידה ומצב העיניים תקין לחלוטין ניתן להתאים עדשות לשימוש מתמשך.

 

הכותבת אורית שדמון, מנהלת קלינקת CLC רעננה