שימוש נכון בעדשות מגע950

מאת: ד"ר ד''ר אורי מלר, בוגר ביה’‘ס לרפואה באוניברסיטת בן-גוריון בנגב והתמחות ברפואת עיניים במרכז הרפואי ‘‘קפלן’‘ ברחובות, המסונף לאוניברסיטה העברית בירושלים וכיום נמנה עם צוות המנתחים הבכיר במחלקה.
950

‘‘שימוש בעדשות מגע ללא בדיקה תקופתית עלול לפגוע בעיניים’‘
כך מתריע ד’‘ר אורי מלר- מנתח בכיר במרכז הרפואי ‘‘עיניים’‘ ובבית החולים קפלן

‘‘בשנים האחרונות רופאי העיניים עדים לעלייה בנזק לעיניים שנגרם בשל שימוש בעדשות מגע לאורך שנים, ללא קיום בדיקה תקופתית מקיפה’‘, אומר ד’‘ר אורי מלר- מנתח בכיר במרכז הרפואי ‘‘עיניים’‘ ובבית החולים אסף הרופא. לדבריו, ‘‘רבים ממרכיבי העדשות רוכשים במשך שנים עדשות מגע על פי אותו המרשם, מבלי שרופא עיניים או אופטומטריסט בכיר מוודא שאין שינוי במספר או במצב הבריאותי של העיניים. ביצוע בדיקת עיניים באופן שגרתי אצל רופא עיניים הינה חיונית לגילוי מחלות עיניים והטיפול בהן, באשר לבדיקת כושר הראייה לצורך התאמת משקפיים ועדשות מגע יש לבצעה אצל אופטומטריסט מומחה, שהינו בעל רישיון משרד הבריאות לעסוק באופטומטריה.  בדיקה אצל אופטומטריסט הינה חיונית הן כאשר חלה ירידה בכושר הראייה והן כבדיקה תקופתית לצורך מעקב בעת רכישת עדשות מגע באופן קבוע’‘.ד’‘ר מלר מוסיף כי ‘‘בדיקת העיניים לפני שימוש ראשוני בעדשות מגע הכרחית על מנת למדוד את סוג ליקוי הראייה, עוצמתו והתיקון הנדרש.  שלב קביעת המרשם לעדשות המגע הוא מהותי ואין להרכיב עדשות מגע בלי בדיקה והתאמה של אופטומטריסט מוסמך’‘.

לדבריו, ‘‘ מכיוון שקרנית העין שונה מאדם לאדם מבחינת הטופוגרפיה האופיינית לה (ישנן קרניות שטוחות וקמורות), הכרחי לבצע בדיקה מקיפה הכוללת סריקת המשטח הקדמי שלה,  כך ניתן להתאים במדויק את מבנה העדשה לתוואי הקרנית ולצילינדר הנדרש וכן לקבוע האם עדיף להשתמש בעדשות מגע יומיות או חודשיות, רכות או קשות והאם קיימת רגישות לחומר כלשהו. יש לציין כי ההתאמה מבוצעת לפי פרמטרים נוספים הכוללים את גיל הנבדק, צרכיו ועיסוקיו לרבות ישיבה ממושכת מול מסך המחשב’‘.
‘‘באופן כללי,ניתן לקבוע שעדשות המגע האופטימאליות ביותר הן כאלה המאפשרות העברת חמצן אל קרנית העין ברמה הגבוהה ביותר וכן כאלו הנשמרות ברמת סטריליות גבוהה ככל האפשר. כיום ,ישנם פיתוחים של חומרים חדשים המשלבים העברת חמצן ברמה גבוהה יותר בשילוב עם נוחות גבוהה, יותר מבעבר. שימוש בעדשות מגע העשויות מחומרים אלה מפחית את הסיכון  לסיבוכים הקשורים לשימוש בעדשות מגע ומגביר את הנוחות ואת משך הזמן שניתן להשתמש בעדשות מגע לאורך שעות היום’‘.
‘‘מבחינת סוג העדשה המומלצת, ניתן לומר שהאופציה הטובה ביותר היא שימוש בעדשות מגע יומיות כיוון שרמת הסטריליות היא הגבוהה ביותר מבין כל האופציות האחרות. הכלל אומר: ככל שתדירות ההחלפה גבוהה יותר, כך הסיכון לסיבוכים הקשורים לשימוש בעדשות מגע קטן. כמובן שיש יוצאים מן הכלל וישנם מצבים רבים שבהם יהיה מומלץ להשתמש בעדשות מגע קשותבעדשות מגע רכות קבועות או בסוגים אחרים שאינם עדשות מגע זמניות. חשוב להדגיש שגם הרכבת עדשות מגע זמניות (יומיות,דו שבועיות,חודשיות) מחייבת התאמה ע’‘י אופטומטריסט מוסמך  ומעקב לכל אורך שנות השימוש בעדשות מגע’‘, מסביר ד’‘ר מלר.
לדבריו, ‘‘תפקידו של האופטומטריסט אינו מסתיים רק בהתאמת המרשם. האופטומטריסט מחויב מקצועית לבריאות העין של המטופל ובהדרכה נכונה לטיפול בעדשות המגע, שמירת ההיגיינה והשימוש בתכשירים לניקוי העדשות’‘

.
עשה ואל תעשה בשימוש בעדשות מגע:
– יש לשטוף ידיים במים וסבון לפני הרכבת או הסרת עדשות מגע
– יש להחליף את התמיסה שבה מושרות העדשות מידי יום
– יש לשטוף את המחסנית עם חומר המיועד לשטיפה (תמיסה רב תכליתית) ולייבשה
– יש להקפיד ולהחליף את המחסנית בתדירות גבוהה ככל האפשר (פעם בחודש-חודשיים)
– אין להרכיב עדשות מגע במצב בו ישנם כאבי עיניים, אודם, הפרשות ,דלקת וכיוב'
– אין להרכיב עדשת מגע קרועה/סדוקה. שימוש כזה עלול לגרום לשריטת הקרנית ולהתפתחות זיהומים

– חל איסור חמור לשטוף עדשות מגע רכות עם מי ברז, רוק או כל נוזל אחר שאיננו ייעודי לשטיפת עדשות מגע. שטיפה כזו עלולה לגרום להתפתחות זיהום חריף בקרנית.

 

מהו הנזק שיכול להיגרם מרכישת עדשות מגע ללא מרשם?ד’‘ר מלר מסביר כי ‘‘הרכבת עדשות מגע עם מספר לא מדויק מובילה לאי נוחות בראייה. בעיה חמורה עוד יותר נובעת מעדשה שהיא צמודה מידי לקרנית. מצב כזה עלול לגרום לחוסר חמצן לקרנית אשר יוביל לדלקות שחלקן עלולות להסתיים בנזק לקרנית.
המלצתו היא כי ‘‘בשימוש קבוע בעדשות מגע יש להגיע למעקב אחת ל-3 חודשים אצל אופטומטריסט מוסמך ואחת לשנה אצל רופא העיניים. חשוב לבדוק שהקרנית בריאה ולא קיימות  תופעות לוואי סמויות אשר הנבדק אינו חש בהן בעצמו, לבדוק את מצב היובש בעין ועוד. אופטומטריסט מוסמך מסוגל לזהות בעיות אשר מצריכות הפנייה לרופא עיניים ומתן טיפול’‘.