תרגילים לשרירי העיניים6494

מאת: סימה מיכאלי, אופטומטריסטית ותרפיסטית, מחברת הספר לראות טוב יותר,
6494

שרירי העיניים עדינים מאוד, ולכן צריך להפעילם בהדרגה. פעולת השרירים צריכה להתבצע לאט ובתדירות נמוכה עד להגמשתם. יש לצפות בימים הראשונים להרגשה של כבדות, ולעיתים אף לכאבים בעיניים. כלי הדם מתרחבים ובלובן העין תופיע אדמומיות. אלו הן תגובות טבעיות. הרפיות ועיסוי סביב העיניים יקלו על המצב. אפשר להניח על העיניים רטיות קרות כדי לכווץ את כלי הדם.

תרגול כיווני המבט
שבו במצב נינוח. הניעו את העיניים בכיוון האנכי 3 – 6 פעמים. בפעולה זו הראש נשאר יציב. להקפיד שלא לעצור את הנשימה.
הניעו את העיניים בכיוון אופקי 3 – 6 פעמים.
עכשיו הניעו את העיניים בכיוונים אלכסונים 3 – 6 פעמים בכל צד.
הניעו את העיניים בכיוון מעגלי 3 פעמים בכל צד.
רצוי בעת תנועת העיניים להסתכל בחפצים המצויים בטווח הראייה.

אנשים שראייתם מוגבלת מאוד כשהם בלי משקפיים, צריכים להתחיל את התרגול בתנועת העיניים סביב צורות ואובייקטים שהם יכולים לראות. אגב, בתרגול הם יגלו שהם מזהים יותר ויותר חפצים בשטח. תנועת הציור במבט צריכה להיעשות אחרי ההרפיה.
תרגול תנועת העיניים
הניעו את העיניים סביב בתים, חלונות, עצים, תמונות וחפצים אחרים, כאילו אתם ממסגרים אותם.
יש למסגר כל צורה במבט פעמים מספור. מדי פעם בפעם עשו הפסקה. עצמו את העיניים ונסו לראות את הצורה בזיכרון. אם מתמידים בכך תיחרת הצורה בזיכרון – ובמוח. כאשר מצליחים לזכור, מזהים את הצורה גם במציאות. זוהי פעולה של חינוך מחדש של המוח לראות צורות שהכיר בעבר בלי משקפיים. רחוקי רואי (או אנשים הלוקים ב’‘זוקן ראייה’‘) המתקשים לראות פרטים מקרוב, יכולים לעשות תנועת עיניים בכל ספר או עיתון שהם נוטלים לידיהם.

יש למסגר במבט אותיות ומספרים בגודל שאפשר לראות מקרוב.  מדי פעם בפעם עצמו את העיניים ונסו לראות בזיכרון את האות. חשוב לעשות את התרגיל באור יום או בתאורה של אור צהוב בעוצמה חזקה. תרגול תנועת העיניים אפשר לעשות מול שעון. יש להניע את העיניים בכל כיווני השעון. תרגול תנועת העיניים אפשר לעשות גם בעיניים עצומות. המחשבה על השריר מניעה את השריר.

תרגול שריר ההסתגלות  
אפשר לאמץ כמה תרגילים לפיתוח שריר העטרה והגמשת העדשה. העיקרון הוא לשנות פוקוס. לא לקבע את המבט באותה תנוחה ומאותו טווח זמן רב. גם אנשים שראייתם תקינה, אבל הם עוסקים בעבודה הקשורה במבט מטווח קצר רוב הזמן, טוב יעשו עם יסיטו מפעם לפעם את מבטם לטווח רחוק. מבט על רקע לבן, תכלת או ירוק מרפה אף הוא את מאמץ הראייה. אימון שריר העטרה והגמשת העדשה, אפשר לעשות אגב עבודה, קריאה, צפייה בטלוויזיה, נהיגה ועוד. בכל מקום יש תמונות, פרסומות אותיות ומספרים. בחרו אובייקט קרוב להסתכלות, במרחק 30 ס’‘מ מן המבט, ואובייקט רחוק להסתכלות במרחק המקסימלי, שכל אחד מכם יכול לראות. העתיקו את המבט לסירוגין מן הטווח הקרוב לטווח הרחוק. עשו זאת תחילה עשר פעמים, ואחר כך הגדילו בהדרגה את מספר הפעמים כדי למנוע כאבים בשריר. שימו לב לזרימה טובה של הנשימה.