עדשות מגע טיפוליות – פתרון טיפולי עבור הקרנית1788

מאת: עדי ברנע אופטומטריסטית קלינית,
1788

עדשות מגע טיפוליות-כשמן כן הן; עדשות מגע רכות או קשות, המותאמות לרוב כפיתרון טיפולי עבור שכבת הקרנית או חלקי העין החיצונית. שכבת הקרנית (ראה מילון מונחים ומבנה העין שבאתר), שהינה המרכיב הקדמי והחיצוני בעין, מכסה את הקשתית, האישון וחלל העין הפנימי. הקרנית משמשת כ’‘עדשת מצלמה’‘ בעלת כוח אופטי של 43 דיאופטר בקירוב, המשמש ככוח מיקוד. דרכה עוברות קרני אור פנימה לכיוון הרשתית. ברשתית הן עוברות תרגום עצבי לאות כימי-חשמלי, המתורגם ליכולת ראייה.
כמו כן, הינה האיבר היחיד בגוף ללא אספקת דם. היא מקבלת את החמצן ישירות מן האוויר ואת יתר המרכיבים הכימיים מן הדמעות. העדר כלי הדם בקרנית תקינה, הינו גורם מרכזי ליצירת שקיפות הקרנית. שקיפות הקרנית מצידה-חיונית להעברה יעילה של קרני האור, תנאי חשוב לקבלת תמונה ברורה בעין.

 
באלו מקרים נדרשות עדשות מיוחדות כאלו?
1. צילינדר אי- רגולרי של הקרנית – עיוות של שכבת העין החיצונית, המזוהה לרוב עם מחלת הקרטוקונוס, יכול להיות מתוקן על ידי עדשת מגע קשה מסוג RGP ‘‘K’‘, או רכה מיוחדת SOFT ‘‘K’‘, אשר מקנה חדות ראייה סבירה עד טובה מאד. כיון שבמחלה זו הקרנית מדקקת ומשנה צורתה מבחינת קימוריה למעין ‘‘בלט’‘ לא סימטרי, תיקון דיאופטרי סטנדרטי על ידי משקפי ראייה, לרוב אינו יעיל מספיק ולא משפר חדות ראייה באופן מקסימלי, בהשוואה לעדשת מגע.
2. פני משטח קרניתי אי רגולרי (לא סדיר) – איכות גבוהה של משטח הקרנית משמעותית בכל הנוגע לאופן שבירת קרני האור, ומכאן על חדות הראייה המתקבלת. במידה והקרנית אינה צלולה וסדירה נוצר עיוות ראייתי. עדשת מגע טיפולית, משמשת כ’‘מחליפה’‘ של שכבת העין החיצונית, כאמור הקרנית, על ידי יצירת שכבה מלאכותית חלקה, ומושלמת יותר מבחינה אופטית. שימוש בעדשה כזו יוביל לחדות ראייה משופרת , כל עוד אי סדירות הקרנית לא חמורה מדי.
3. הגנה מכנית והגברת תחושת נוחיות – שימוש בעדשה רכה כ’‘תחבושת’‘ מגינה לאחר ניתוח של הקרנית (למשל ניתוח לייזר להסרת משקפיים בשיטת שיוף/ הסרת האפיתל , כמו בשיטות PRK, LASEK ,ASA,EPILASIK וכדומה.ניתוח השתלת קרנית ועוד), או כמסייעת לתהליך ריפוי יעיל של תאי האפיתל בקרנית בעקבות ארוזיה/ חבלה וזאת על ידי יצירת חיץ בינם לבין העפעפיים בזמן פעולת המצמוץ הטבעית. מעצם ההפרדה המכנית בין עצבי הקרנית החשופים לצידם הפנימי של העפעפיים, מושגת תחושת הקלה מכאב. לעיתים, עדשה כזו נדרשת גם במקרים בהם ישנה צמיחת ריס בודד פנימה לכיוון הקרנית במקום החוצה כפי שמצופה (Trichiasis). שוב, שימוש בעדשת מגע יהווה הקלה מכאב והגנה לשכבת הקרנית.

 

4. שמירה על רטיבות הקרנית – במקרים חמורים של יובש בקרנית, לעיתים מומלץ שימוש בעדשה רכה טיפולית, המסייעת בשמירת הרטיבות והפחתת אלמנט התאדות שכבת הדמעות במהירות.
חומרים… סוגים…ומה שביניהם..
לאורך ההיסטוריה חומרי העדשות הטיפוליות הרכות היו מסיליקון והקשות הנושמות מסיליקון  permeable gas) GP   + PMMA) סיליקון הנו חומר בעל תכונות טובות של העברת חמצן, גמישות, דחיית משקעים ודחיית נוזלים. אולם תכונתו האחרונה היוותה חיסרון כיון שהידרופוביות משמעה יובש לקרנית ומכאן אי נוחיות רבה. החל מ 1998 פותחו באירופה וארה’‘ב עדשות מגע רכות מסיליקון הידרוג'ל, אשר מאופיינות ב DK (יכולת העברת חמצן דרך עדשת המגע לקרנית) גבוהה במיוחד כמו כן הידרופיליות של פני שטח העדשה. כלומר, העדשה נותרת לחה בעין ונוזליה לא מתאדים. ומכאן, שגם בזמן הרכבה ממושכת של העדשה, הקרנית לא סובלת מבצקת או התנפחות.
שתי חברות של עדשות מגע קיבלו אישור מה- FDA האמריקאי והקנדי והיתר CE של האיחוד האירופאי לשימוש תראפיוטי, הכולל הרכבה ממושכת של העדשות:
חברתFocus Night & Day)  CIBA Vision )  וחברת (Pure Vision ( Bausch & Lomb.
העדשות הקשות-נושמות גם הן שודרגו עם הזמן לעבירויות חמצן גבוהות יותר, המאפשרות שינה עם העדשה לאורך שעות הלילה, כמו גם יצירת מספר קימורים פנימיים וליטושי קצוות דקים יותר.

 
אופן התאמת עדשות טיפוליות
בדומה להתאמת עדשות מגע רכות/ קשות, האופטומטריסט מבצע מדידות קרנית מדויקות, תוך התחשבות בפרמטרים שונים כמו מרכוז העדשה, מידת תנועתיות נדרשת של העדשה על גבי משטח הקרנית ובמידה מסוימת תלוי מקרה- בנוחיות העדשה בעין. הציפייה; שחדות הראיה עם עדשה טיפולית לא תפחת בהשוואה לבלי עדשה, כאשר שיפור חדות ראייה, יתקבל תמיד בברכה.