עדשות מגע צבעוניות – Color Contact Lens1040

מאת: אופטומטריסט רוברטו בן שושן, מומחה לעדשות מגע,
1040

ישנם 4 סוגים של עדשות מגע צבעוניות: גוון נראה, משופר, אטום וגוון בעל סינון עדין. מרבית עדשות המגע הצבעוניות מאופיינות ללא מספר, מה שמאפשר גם לאנשים שאינם סובלים מבעיות עיניים להרכיבן. הגוון הנראה הוא בדר’‘כ כחול בהיר או גוון ירוק המוסף לעדשה, מטרתו לעזור בזמן ההרכבה וההסרה או במצב שהוא נאבד. בגלל היותו בעל גוון בהיר מאוד, הוא אינו משפיע על צבע העין.
הגוון המשופר הינו בעל גוון מלא אולם שקוף למחצה, קצת כהה יותר מהסוג הראשון, ובהחלט משפיע על צבע העין. כמו שהשם מרמז, מטרתו לשפר את הצבע האמיתי של העין. סוג גוון זה מומלץ בדר’‘כ לאנשים בעלי עיניים בהירות המעוניינים לקבל צבע חזק יותר. הגוון הצבעוני, הסוג השלישי הנו חזק יותר מהשניים הקודמים, בעל גוון אטום המשנה באופן דרמטי את צבע העיניים. סוג זה של עדשות מגע עשוי בדר’‘כ מתבנית צבעונית מוצקה, המגיעה בשלל גוונים: חום-אדמדם, ירוק, כחול, סגול ואפור.

גוון בעל סינון עדין, הסוג האחרון, פותח רק בשנים האחרונות. עדשות מגע אלו מעוצבות לשימוש ספורטיבי, בגלל הסיבה שהן מגבירות צבעים מסוימים, כמו צהוב, הצבע של כדור טניס, על חשבון צבעים אחרים. כתוצאה מכך, כדור הטניס בולט יתר על המידה ומשמש מטרה קלה יותר לזיהוי. עדשות אלו מומלצות גם למי שאוהב לצפות במשחקי כדור מסוימים.
החברות העוסקות בייצור עדשות מגע צבעוניות, מחקות את הצבעים האמיתיים של הקשתית, ומצד שני שומרות על מרכז שקוף בשבילהאישון.

 
חסרונות אחדים
חשוב להיות מודעים לכך שהיצרנים מייצרים גדלים שונים, כדי להתאים למרבית המשתמשים, במקרים מסוימים, יכול להיווצר מצב שלאחר מצמוץ עלול החלק הצבעוני של העדשה להסתיר ולו במעט את האישון ולגרום להסתרה בשדה הראייה.
כמו כן, גודל האישון משתנה ביחס לתאורה בחוץ, בלילה למשל, כאשר התאורה נמוכה, האישון מתרחב באופן טבעי וכתוצאה מכך החלק הצבעוני של העדשה עלול להשפיע לרעה.

 
לחלוק עדשות עם אנשים אחרים? רעיון גרוע!
בעוד שהרכבת עדשות מגע צבעוניות נעשה לצורך הנאה, מזהירים רופאים ואופטומטריסטים מפני החלפות עם אנשים אחרים, לא רק עדשות מגע צבעוניות אלא מכל הסוגים. עדשות מגע הינן אישיות ומותאמות לכל עין בנפרד, העברתן בין אנשים עלולה לגרום להידבקות מחיידקים ומזיהומים אחרים.
כמו שאר העדשות, גם עדשות מגע צבעוניות חייבות לעבור ניקוי וחיטוי מדי יום, אי הקפדה על תהליך זה עלול להוביל לבעיות חמורות.