עדשות מגע טוריות לתיקון אסטיגמציה צילינדר453

מאת: עודד צביבך,
453

לאורך שנותיי כאופטומטריסט נתקלתי בשתי מילים שגורמות לפציינטים לנוע בחוסר נוחות בכיסא הבדיקה, הראשונה- מולטיפוקל, את הפחדים והחששות מעדשות מולטיפוקליות נאושש במאמר נוסף, עתידי.
השניה- צילינדר או אסטיגמציה, אשר במדינות מסוימות המילים הללו שוות לבשורת איוב.
במאמר זה נדון בצילינדר/אסטיגמציה או יותר נכון נעסוק בעדשות מגע טוריות לתיקון ליקוי צילינדרי/ אסטיגמצי .
מהי אסטיגמציה?
הפרעת תשבורת שבה קיים יותר ממישור שבירה אחד על פני הקרנית, וכתוצאה מכך קיימים מספר מוקדים לקרני האור המגיעות מאין סוף אל העין. אסטיגמציה היא תוצאה מכך שהקרנית אינה כיפה סימטרית.
מכאן, בעדשת מגע טורית ישנם שני מוקדים על מנת שנוכל לתקן שני מישורי שבירה.
כ 20% מהאוכלוסיה זקוק לתיקון אסטיגמציה והאפשרויות הינם רבות ומגוונות. בעדשת מגע האפשרויות מתחילות בעדשות מגע רכות יומיות וממשיכות לדו שבועיות, חודשיות ,שנתיות ואף קשות.
כפוף לבדיקת עייני הלקוח וצרכיו.
כחלק מהתאמה נכונה של עדשת מגע עליה לנוע בעין עם מצמוץ, תהליך תקין זה מעלה שאלה חשובה, כיצד נייצב את עדשת המגע בעין כך שתיקון הצילינדר/ המוקד השני יהיה במקומו ?
כיום השיטה העיקרית לייצוב העדשה הטורית היא על ידי כח הכבידה כלומר עיבוי העדשה בנקודה מסויימת אותה אנו רוצים למקם כלפי מטה.
הבנה של נושא זה מצד הפציינטים תאפשר להם להבין מדוע אחרי גירוד בעין, עמידה על הראש או אפילו מיצמוץ ממושך ייתכן ונראה לא טוב עד להתמקמות העדשה במקום הנכון מחדש.
שלבים בהתאמת עדשות מגע טוריות
1- בדיקת ראיה מלאה על ידי אופטומטריסט מוסמך, לנושא זה חשיבות עליונה, מעבר לקביעת מרשם העדשות האופטומטריסט הוא איש המקצוע אותו נפגוש בתדירות הגבוהה      ביותר ובמידת הצורך ביכולתו להפנות לאנשי מקצוע נוספים בתחום העיניים.
2- בדיקה של משטח העין הקידמי על ידי שימוש במנורת סדק וקרטומטר.
3- בחירת עדשת מגע להתאמה ראשונית.
4- בדיקת התאמה וחדות ראיה.
עדשות מגע טוריות הינן פתרון מצויין עבור מרכיבי עדשות מגע הזקוקים לתיקון האסטיגמציה ו\או למי המחפש פתרון לפעילות ספציפית ללא משקפיים, ספורט, בילוי חברתי וכו.
לא פעם ניתקל בחשש מצד הפציינטים אך חשוב להבין שמדובר בהתאמת עדשות מגע ככל התאמה אחרת, יש לבצע תיאום ציפיות והבנת צרכי הפציינט כחלק ראשוני הכרחי לבדיקת הראיה.
בתום כל בדיקת ראיה כמו גם במקרים של עדשות מגע טוריות, האופטומטריסט יפעיל את שיקול דעתו ויציע את הפתרון הנכון , זה שיאפשר את הראיה הטובה ביותר ויענה ככל הניתן על צרכי הפציינט שלו.