עדשות מגע רכות – Soft Contact Lens887

מאת: אורית שדמון - מנהלת קליניקת CLC ברעננה,
887

מיליוני אנשים ברחבי העולם משתמשים מדי יום בעדשות מגע רכות הנפוצות משנת 1971. עדשות רכות כיום הן הנפוצות ביותר, יתרונן מתבטא בנוחות שהן מעניקות למשתמש החל מהרגע הראשון, וכמו כן, ביציבותן הרבה על העין. העדשות הרכות עשויות מחומרים פלסטיים הספוגים בנוזלים, כשתכולת הנוזלים שבהן משתנה בין 38 ל-79 אחוזים. לתכולת הנוזלים בעדשות רכות יש שני תפקידים:
א: להפוך את העדשות לרכות ונוחות להסתגלות.
ב: לאפשר מעבר חמצן לעין.
בצד היתרונות שמעניקים הנוזלים שבעדשות ישנם גם חסרונות:
נוזלים טבעם להתאדות, ובתנאים מסוימים העדשות עלולות לאבד כעשרה אחוזים מתכולת הנוזלים שלהן תוך שעת הרכבה. זו הסיבה לכך שאנשים הנמצאים בסביבה יבשה כגון: מיזוג אוויר או מול מסכי מחשב, מתלוננים לא פעם על תחושת יובש לאחר מספר שעות הרכבה.
יתרונות
– הסתגלות מיידית
– יציבות רבה – יתרון לספורטאים
– הגנה בפני כניסת גופים זרים לעין
חסרונות
– טיפול קפדני הכרחי – אחרת העדשות עלולות לספוג משקעים, ולגרום לדלקות בטווח המיידי ולדלקות על רקע אלרגי בטווח הארוך.
– עלות גבוהה יותר – יש להחליפן בתדירות גבוהה, ומאחר ואסור לשוטפן במים יש להוסיף עלות של חומרי שטיפה וחיטוי.

סוגי עדשות מגע רכות:
עדשות קבועות לשימוש יומי:
עדשות אלו דורשות ניקוי וחיטוי יומי ומיועדות לשימוש מקסימלי של כשנה. עדשות מגע קבועות יומיות קיימות: כעדשות טוריות לטיפול באסטיגמטיזם (צילינדר), כעדשות לשינוי צבע העין או להדגשת גוון, ולעדשות מולטיפוקליות לראייה למרחק ולקריאה גם יחד.
יתרונן של העדשות הקבועות הוא שניתן להתאימן לכל עין לפי הנתונים המדויקים שלה, בקוטר קימור, או הרכב כימי שונה, לפי המבנה המיוחד לה ורגישותה, וזאת בניגוד לעדשות מגע חד פעמיות שמיוצרות במודל קבוע שלא ניתן לשינוי.
עדשות מגע חד פעמיות:
דומות באופיין לעדשות היומיות, אך הן דקות יותר ואחידות במידתן. כפי ששמן מרמז, הן משמשות לתקופות קצרות: יום, שבוע, חודש ועד שלושה חודשים. בעוד עדשות חד פעמיות יומיות המורכבות בבוקר ונזרקות בערב אינן זקוקות לטיפול, עדשות לשימוש ממושך יותר (מעבר ליום אחד) עדיין זקוקות לטיפול היום יומי אך בדרך כלל פשוט יותר מאשר בעדשות קבועות. העדשות קיימות גם כעדשות מגע טוריות לטיפול בצילינדר, כעדשות צבעוניות ולאחרונה גם כעדשות מולטיפוקליות יומיות.
יתרונות:
– מתאימות לאנשים אלרגיים – הימנעות מחומרים משמרים בתמיסות הניקוי. להרכבה ספורדית – מי שרוצה להרכיב רק לאירועים מסוימים לא זקוקות לשימור.
– לאנשים עם נטייה לדלקות עיניים.
– לרחיצה בים או בבריכה – אין צורך לחטא לאחר השחייה.
חסרונות:
– העדשות דקות יותר ולכן הרכבתן קשה יותר למתחילים.
– העדשות מיוצרות במידות סטנדרטיות בלבד, לכן, לא ניתן להתאימן בצורה אופטימלית לכל עין.
– לא ניתן להשיגן בחומרי הגלם החדישים יותר בעלי עבירות החמצן המקסימלית.
– עלות השימוש בהן יקרה יותר.
הטיפול בעדשות המגע
הדמעות שוטפות את העדשות ומסלקות מיקרואורגניזם ומשקעי דמעות. במידה וכמות הדמעות לא מספקת, כתוצאה מעיניים יבשות או גורמים סביבתיים, כגון מיזוג אוויר או מסכי מחשב, יצטברו על העדשות משקעים חלבוניים ושומניים העלולים לגרום לתחושת יובש מוגברת, לגירוי מתמיד של העין שבסופו של תהליך אף עלולה להיגרם דחייה של עדשות המגע בעתיד. ניתן להימנע מכך ע’‘י טיפול מוקפד בעדשות בדיוק לפי הוראות המתאים שלהן. יש חשיבות רבה לחומרי החיטוי בהם משתמשים לחיטוי העדשות. פירוש העובדה שהעדשות מכילות נוזלים היא, שהן בעצם מכילות את חומרי החיטוי בהם אנו מאכסנים אותן. יש לזכור שהנוחות הרבה שהעדשות הרכות מעניקות מהווה יתרון אך עלולה להטעות בכך שגם ההפרעות שהן גורמות במידה ומשהו לא תקין, הן קלות, כך שניתן בקלות להתעלם מהן. יש לזכור שכל הפרעה, ולו הקלה ביותר, היא איתות על נזק שעלול להצטבר ולמנוע את הרכבת העדשות בעתיד.

 

הכותבת אורית שדמון, מנהלת קלינקת CLC רעננה