ליקויי למידה ומערכת הראייה, קשיי למידה1074

מאת: ד"ר חיים סטולוביץ, מנהל השירות לרפואת עיניים לילדים ופזילה, מרכז רפואי ת’‘א
1074

כאשר לילד יש קשיים בלמידה בבית הספר, אנשים רבים מניחים שסיבת הבעיה נעוצה במערכת הראייה, ולכן הפתרון צריך להיות בדיקת ראייה ובעקבותיה מתן משקפיים. לעיתים יש המוסיפים תרגילי עיניים לטיפול ובכך חושבים שתיפתר הבעיה! אלא שציבור ההורים לא יודעים שבמשך קרוב ל-25 שנים האחרונות מחקרים שנעשו לגבי מערכת הראייה ביחס לחוסר תפקוד בבית הספר, הוכיחו שמערכת הראייה אינה הסיבה והפתרון לקשיי למידה.

קשיי למידה נגרמים על ידי בעיה במוח ולא בעיניים. העיניים מתפקדות כמצלמה.
מאחר שהעיניים ‘‘מצלמות’‘, התמונה מועברת למוח דרך עצב הראייה. העיניים אינם מפענחות מה הן רואות יותר ממה שמצלמה יכולה לפענח. קשה מאד להורים להבין למה קשיי למידה קיימים אפילו שמערכת הראייה תקינה לחלוטין עם או בלי משקפיים. משום כך יש הורים שעדין בטוחים שלבעיה יש קשר עם מערכת הראייה והם מחפשים צורות שונות של טיפול במערכת הראייה ‘‘vision therapy’‘. אך אחר בזבוז כסף רב וזמן יקר קשיי הלמידה נשארים. ישנן דרכים אחרות יותר יעילות כדי לעזור לילדים עם קשיי למידה.

 
מה פירוש קשיי למידה?
שכיחות התופעה – בארה’‘ב מעריכים כי ל-3.4 מיליון ילדים מתחת לגיל 13 יש קשיי למידה. בעבר השתמשו במושג כללי ביותר ‘‘דיסלקסיה’‘ שפירושו קושי בקריאה – החלפת אותיות ומילים,לכל בעיית קשיי הלמידה. היום אנו יודעים שדיסלקסיה הינה אחת מתוך סוגים שונים של קשיי למידה הפוגמים – בקריאה, כתיבה, דיבור ריכוז, הקשבה ובצוע פעולות חשבוניות. שכיח למצוא ילד שיש לו מספר בעיות בו זמנית.
קשיי למידה לא מופיעים לפני גיל 8 שנים דבר שמקשה על גילוי הבעיה בכיתות הנמוכות. מקרים רבים אינם מתגלים אלא כאשר הילדים נמצאים בכיתות ו עד י’‘ב. הורים צריכים להיות ערניים לסימנים שונים המרמזים על כך שלילדם יש קושי בלמידה:
1. קושי, הימנעות, חוסר התלהבות קיצוני מקריאה, כתיבה, או בצוע פעולות חשבוניות.
2. כתב יד בלתי קריא.
3. קשיים בעריכת אינפורמציה לפי סדר.
4. קושי בהבנת רעיונות מופשטים.
5. קשיים בהבנת השפה כמו לבצע פעולות אחר הוראה בעל פה או זכירת מילים.
6. בעיות בזיכרון.
לצערנו הרב ילדים רבים עם קשיי למידה מקבלים תווית של ‘‘עצלנות’‘ על ידי המורים וההורים כאחד. העובדות הן הפוכות – ילדים עם קשיי למידה יש להם אינטליגנציה ממוצעת ומעלה ולעיתים הם מבריקים. רבים מהילדים מצליחים יפה מאד למרות קשיי הלמידה. למשל אלו שיש להם בעיה בקריאה אך ההקשבה טובה יכולים ללמוד ולהצליח מתוך האזנה לשעורים או הרצאות. קושי למידה – מתייחס להבדל משמעותי בין יכולתו של הילד או רמת האינטליגנציה שלו לבין הביצועים שלו בשטחים שונים, הבדל שמקשה עליו להצליח בבי’‘ס רגיל. כתוצאה מכך, ילדים עם קשיי למידה יש להם בטחון עצמי חלש ומודעות עצמית נמוכה היכולים להוביל לחוסר מוטיבציה,נסיגה, חרדה דיכאון והרגשת לחץ נפשי.

 
כיצד לטפל בקשיי למידה?
השלב הראשון הוא לאתר את מהות קושי הלמידה. בדיקת רופא ילדים ובדיקה על ידי רופא עיניים יכולים לשלול בעיה רפואית. אך יש לזכור – לילדים עם קשיי למידה אין יותר בעיות במערכת הראייה מאשר לילדים אחרים ללא קשיי למידה. באם רופא העיניים אכן מוצא בעיה במערכת הראייה אין זאת הסיבה לקושי הלמידה.
הטיפול הנכון בקשיי למידה הוא טיפול רב תחומי – המערב מורים מדריכים ורופאים. אין ספק שהדרכה אחד-על-אחד יכולה להועיל לקשיי למידה. המורה ממלא גם הוא תפקיד חשוב בעזרה לילד. אבחון מוקדם הוא המפתח לטיפול יחד עם הוראה מתקנת. יש חשיבות רבה מאד לעזור לילד לבנות את המודעות והביטחון העצמי, לעודד את הילדים לפתח את כוחותיהם ושטחי התעניינותם כך שזה יביא לשיפור יכולתם וכשרונותיהם, לעודד להשתתף בענפי ספורט שונים, אמנות ופעילות חברתית אחרת.
כדאי לומר לילד שהחיים אינם כמו בית ספר, שאין צורך להיות הכי טוב בכל דבר, שיותר טוב להתמחות בדברים שהילד מוכשר בהם ולעסוק במה שהוא נהנה ביותר, שאין להתחרות באחרים אלא אם הוא רוצה בכך, ושהצלחה בעולם המעשי תלויה ביכולות וידע בשטחים אחרים גם כן, ולא רק בקריאה וכתיבה.
מה זה (vision therapy) תרגול ‘‘מערכת הראייה’‘?
המטרה של תרגול מערכת הראייה לפי אופטומטריסטים המשתמשים בזה, הוא לשפר את תפקוד מערכת הראייה והבצועים שלה. חלק מהסימפטומים שהתרגול מנסה לשפר הרגשת לחץ בעיניים, חוסר יכולת להתרכז כאשר מבצעים משימות ראייתיות, ושגיאות כמו אבוד מקום בו אתה נמצא בעת קריאה או חילופי אותיות/מילים. התרגול מתיימר לעזור בלמוד שיטות המשפרות בצועים ראייתיים דרך שימוש בעדשות שונות,פילטרים, פריזמות ואמצעים אופטיים אחרים כמו עדשות צבועות ועוד.
ברם, לא משנה באיזה שיטה יתבצע התרגול, אף אחד מהם לא הוכח כמשפר או מתקן קשיי למידה. לשיטות שונות אין בסיס רפואי כלל ולעיתים זה גורם לאחור במתן ההוראה המתקנת לילד המתקשה בלמידה. ילדים עם קשיי למידה זקוקים להוראה ותרגילים אחד-על-אחד ממורים/מדריכים המוסמכים לכך במסגרת בית הספר. קשיי למידה נגרמים על ידי המוח ולא על ידי העיניים.

 
האם תרגול מערכת הראייה עובד?
לתרגול ‘‘מערכת הראייה‘vision therapy) אין מקום בטיפול בקשיי למידה. במצבים מסוימים, תרגילי עיניים וטיפול שמרני אחר יכול להועיל לילדים או מבוגרים הסובלים מבעיה בשרירי העיניים. אבל, טיפולים אלו אין לבלבלם עם תרגול ‘‘מערכת הראייה’‘. תרגילים לשרירי העיניים ניתנים בהוראת רופא המומחה במחלות עיניים לילדים ופזילה, על ידי אורטופטיסט/ית.למשל – ילדים או מבוגרים שאובחנו כבעלי בעיה בתפקוד הדו-עיני (חולשת מערכת מיזוג /מיקוד) הנובע מבעיה שרירית יכולים ליהנות מתרגילים אלו.
תפקוד לקוי של מערכת הראייה הדו עינית יכולה להיווצר במספר מצבים כמו :
1. עין עצלה
2. פזילה
3. כפילות ראייה
4. חוסר יכולת למקד את שתי העיניים במרחק קריאה נורמלי
סימפטומים הנובעים מבעיה בתפקוד הדו עיני כוללים : לחץ בעיניים,קשיים בהתמקדות,כפל ראייה וכאבי ראש.תרגילים לשרירי העיניים יעילים מאד לבעיה של קואורדינציה דו עינית אך הם אף פעם לא מומלצים כטיפול בקשיי למידה. הוראה מתקנת הם הטיפול המוכח היחידי בקשיי למידה.